شخصیت شناسی در مذاکره
شخصیت شناسی در مذاکره
شناخت تیپ شخصیتی افراد در مذاکره نوعی مهارت است و شناخت شخصیت طرف مقابل به ما کمک میکند عکس العمل های او رادر شرایط خاص پیش بینی کنیم. شخصیت شناسی در مذاکره با تمرین و یادگیری این مهارت به دست می آید . مذاکره کننده ی خوب کسی است، که بتواند با یادگیری فنون مذاکره (شخصیت شناسی در مذاکره) و به کار بردن زبان بدن با دیگران به درستی ارتباط بگیرد . در مذاکره تیپ شخصیت شناسی افراد بسیار مهم است . ما 2 دسته تیپ شخصیتی افراد داریم که شامل درونگرا و برونگرا می شود.
ابزارهای متقاعد کردن افراد در مذاکره
اولین ابزار شناخت درست تیپ شخصیتی فرد است. ما زمانی میتوانیم شخصیت فرد را بشناسیم به صحبتهای آن به خوبی گوش دهیم و گوش دادن ما فقط برای جواب دادن نباشد بلکه گوش دادن ما همراه با همدلی باشد. دومین ابزار نام افراد است همان گونه که افراد به احترام و توجه نیاز دارند یک مذاکره کننده خوب باید بداند که بر اساس تیپ شخصیتی افراد با آنها صحبت کند مثلاً وقتی یک مشتری عصبی است نباید نظر بدهیم و به او فرصت باید بدهیم که خودش تصمیم بگیرد و انتخاب کند.
عواملی که باعث ساخت شخصیت فرد می شود
۱-خود افراد،هر فردی باید بتواند خود را بشناسد و با توجه به خلق و خویی که خداوند در او قرار داده به خودشناسی برسد. و با شناخت بهتر خود با دیگران به درستی ارتباط بگیرد.
۲-وراثت که همان ویژگیهای اخلاقی است که ما از پدر و مادر خود به ارث میبریم.
۳-محیطی که فرد در آن بزرگ میشود و زندگی میکند و با دیگران ارتباط میگیرد.
مهمترین عامل موثر در تیپ شخصیتی افراد
مهمترین عامل موثر در شخصیت فرد هوش هیجانی یاEQ است. هوش هیجانی نیاز به یادگیری و تمرین دارد و اینگونه نیست که ما آن را به ارث ببریم. مذاکره کننده خوب باید متوجه تیپ شخصیتی افراد باشد و بداند آن فرد در کدام دسته قرار دارد. افراد دو دسته هستند درونگرا و برونگرا افراد برونگرا عوامل بیرونی و محیطی روی تصمیمهایشان نقش زیادی دارد ولی افراد درونگرا بسیار احساسی هستند ، احساسات خود را به راحتی بروز نمیدهند ،ساکت هستند و بیشتر مواقع درون خودشان هستند.
برای استفاده از شخصیت شناسی در مذاکره افراد را به دو گروه الف و ب دسته بندی می کنیم (2 دسته تیپ شخصیتی افراد)
گروه الف ( برونگرا ) :
افرادی هستند که زودتر عصبانی می شوند و هیحانات بالایی دارند.
روحیه رقابتی بیشتری دارند.
در هنگام مذاکره به سراغ احساس رقابت آن ها نروید.
معمولا عجله ی زیادی دارند.
بسیار نگران زمان هستند.
رک حرف می زنند و به برنده شدن خیلی اهمیت می دهند.
در زمان مذاکره با آنها از توضیح دادن بیش از حد اجتناب کنید.
صبحت های خود را به صورت خلاصه بیان کنید.
اگر می خواهید در مذاکره با این افراد پیروز میدان باشید از فاکتورهای کمیتی استفاده کنید.
گروه ب ( درون گرا ) :
بر خلاف گروه الف کم تر عجله به خرج می دهند و افراد آرام تری هستند.
روحیه ی میانه رو بودن و اعتدال طلبی دارند.
به دنبال تعریف و تمجید دیگران نیستند.
در مذاکره با آنها باید بر روی کیفیت مطالب و صحبت ها تمرکز کنید.
این افراد به جای کمیت به کیفیت توجه بیشتری نشان می دهند.
از مجادله خودداری کرده و سعی کنید در حفظ فضای دوستانه برای مذاکره و گفت و گو بسیار تلاش کنید.
مقاله ی زبان بدن چیست ؟ 5 تکنیک زبان بدن تکمیل کننده این مقاله است.
دیدگاهتان را بنویسید